Συνέντευξη του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοϊδη στην "Ισοτιμία" και
Στον ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥΡΤΗ
Για πρώτη φορά στη χώρα, η αναπτυξιακή προσπάθεια «δεν χτίζεται σε πήλινα πόδια, αλλά σε πραγματικές συνθήκες», δηλώνει στην «Ι» ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και προαναγγέλλει ότι το 2011 θα λειτουργήσει ένας αναδιαρθρωμένος ελεγκτικός μηχανισμός.
Καθώς και η Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία, ενισχυόμενη, «αναλαμβάνει δράση». Ο κ. Χρυσοχοΐδης δεν θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι το μισθολογικό κόστος, αλλά «η αξιοπιστία του κράτους απέναντι στον επιχειρηματία».
■ Στην Ελλάδα με ύφεση 4% ο πληθωρισμός άγγιξε το 6%. Η κυβέρνηση είπε ότι φταίνε τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια! Γιατί δεν κάνατε κάτι, επί 14 μήνες, για να τα αντιμετωπίσετε;
--Καταρχάς ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2010 ανήλθε στο 4,5%. Στην αύξηση αυτή οι έμμεσοι φόροι συμμετείχαν μεσοσταθμικά κατά 79%. Αν κρατήσουμε τους φόρους σταθερούς, ο πληθωρισμός μειώνεται σταδιακά από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα που βρίσκεται πλέον στο μείον 0,18%. Εν πάση περιπτώσει, κι επειδή αναγνωρίζουμε όλοι ότι η ελληνική οικογένεια έχει θυσιάσει ένα σημαντικό μέρος του εισοδήματός της, ενώ για καιρό οι τιμές των προϊόντων δεν μειώθηκαν ανάλογα, προχωρήσαμε σ’ ένα κάλεσμα αλληλεγγύης και ευθύνης στο οποίο οι επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν. Έχουμε σημαντικές μειώσεις τιμών από 0,8% έως 38% σε τουλάχιστον 660 επώνυμα προϊόντα και απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ από 1 Γενάρη του νέου έτους σε επιπλέον 1.510 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
■ Εδώ και 14 μήνες έχουμε αύξηση των φόρων, άμεσων και έμμεσων και διαγραφή ληξιπρόθεσμων χρεών, ενώ η φοροδιαφυγή καλπάζει. Μήπως η ανικανότητα να εισπραχθούν οι φόροι οδήγησε στα πρόσφατα σκληρά μέτρα για ΔΕΚΟ και εργασιακά;
--Δεν συμφωνώ μαζί σας. Πετύχαμε μια άνευ προηγουμένου μείωση του ελλείμματος που εφάμιλλή της δεν υπάρχει σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, μπήκαν οι βάσεις για ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα που διευρύνει την φορολογική βάση, αρκετοί φοροφυγάδες λογοδοτούν στη Δικαιοσύνη και είμαστε έτοιμοι να αναδιαρθρώσουμε τον ελεγκτικό μηχανισμό αποφασιστικά μέσα στο 2011. Ας μην ξεχνάμε το σημείο εκκίνησης αυτής της κυβέρνησης, τη διάλυση του κρατικού μηχανισμού, τη δύσκολη συγκυρία που διαχειριζόμαστε σε κάθε κοινωνικό και οικονομικό πεδίο, αλλά και τις θυσίες που κάνει ο ελληνικός λαός μετά από κεκτημένα καλά και κακά- δεκαετιών. Απαιτείται αλληλεγγύη και δικαιοσύνη στον επιμερισμό των βαρών και όλοι καλούνται να συνεισφέρουν. Δε μπορεί ο φορολογούμενος ή ο εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα να φορτώνεται τους παχυλούς μισθούς και τα προκλητικά προνόμια κάποιων.
■ Φέρατε στη Βουλή έναν αναπτυξιακό νόμο με μεγάλες προσδοκίες. Τι τον διαφοροποιεί από τους προηγούμενους, οι οποίοι χορηγούσαν επιδοτήσεις για μία ανάπτυξη που ποτέ δεν ήρθε;
--Αυτός ο νόμος αντανακλά μια ευρύτερη αναπτυξιακή προσέγγιση που έχει τα εξής χαρακτηριστικά: πρώτον, δημιουργείται ένα πραγματικό και όχι υποθετικό υπόστρωμα ρευστότητας, με χρήματα δηλαδή που θα εισρεύσουν στην αγορά μέσα στο 2011, μέσω των 5 δισ. του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), των δανείων 2 δισ. της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, των πόρων του ΕΣΠΑ. Δεύτερον, σεβόμαστε τους δημόσιους πόρους. Ο νέος νόμος έχει προϋπολογισμό και ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα. Τρίτον, κατοχυρώνουμε τη διαφάνεια, γρήγορες διαδικασίες και αντικειμενικά κριτήρια. Κάθε επενδυτής γνωρίζει εξαρχής με σαφήνεια την ενίσχυση που θα λάβει και μπορεί να προγραμματίσει τις ενέργειές του. Τέταρτο, φέρνουμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που εκσυγχρονίζουν το τραπεζικό σύστημα, αναβαθμίζουν τη σχέση κράτους και αγοράς και δημιουργούν εχέγγυα στοχευμένων παρεμβάσεων στην αγορά, ουσιαστικής στήριξης των επιχειρήσεων και εξοικονόμησης πόρων. Το ΕΤΕΑΝ, για παράδειγμα, θα λειτουργεί συμπληρωματικά στο νέο νόμο, δίπλα στις φοροαπαλλαγές, τις επιδοτήσεις και το leasing. Πέμπτο και κυριότερο, όλα αυτά σχεδιάστηκαν και θα υλοποιηθούν με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Ενισχύουμε γενναία τους νέους επιχειρηματίες, στρέφουμε το ενδιαφέρον μας στη δικτύωση, στις συνεργασίες, στην εξωστρέφεια, στην περιφερειακή συνοχή. Όχι άλλες «φούσκες», υπερτιμολογήσεις και φωτογραφικές διατάξεις.
■ Είναι κοινά αποδεκτό ότι ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα δεν λειτουργεί, παράδειγμα τα καύσιμα. Είναι πιο ισχυρά τα διάφορα συμφέροντα από τις κυβερνήσεις, εν προκειμένω από την παρούσα κυβέρνηση;
--Υπάρχουν στρεβλώσεις και κακές πρακτικές που κοστίζουν και στον πολίτη και στο κράτος. Αυτές προσπαθούμε να διορθώσουμε. Δεν τίθεται ζήτημα συγκρούσεων ή πολέμου μέσα στην κρίση, αλλά κοινών προσπαθειών. Δεν έχει νόημα η δαιμονοποίηση «συμφερόντων», αλλά η αποφασιστικότητά μας να θέσουμε σε υγιείς βάσεις τον ανταγωνισμό και να αφήσουμε την αγορά να αναπνεύσει, με σεβασμό στο μειωμένο εισόδημα του πολίτη. Με την αλλαγή της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού που εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού παύει να παρακολουθεί, ενισχύεται σε ανθρώπινους πόρους και εξουσίες, και αναλαμβάνει δράση.
■ Πιστεύετε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας είναι το μισθολογικό κόστος; Μέχρι πρόσφατα αποκαλούσατε αυτή τη θέση νεοφιλελεύθερη.
--Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αξιοπιστία του κράτους απέναντι στον επιχειρηματία. Είναι λάθος να βάζουμε στο απόσπασμα το μισθολογικό κόστος ή τα ποσοστά φορολόγησης. Ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον και ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης είναι αρκετές για να στείλουν μηνύματα αξιοπιστίας για το επιχειρείν στην Ελλάδα. Με το νέο επενδυτικό νόμο εισάγουμε γενναίες φοροαπαλλαγές, έξι χρόνια για τις υφιστάμενες και οχτώ χρόνια για τις νέες επιχειρήσεις, ενώ η απλοποίηση της ίδρυσης και αδειοδότησης της λειτουργίας των επιχειρήσεων μέσα στο 2011 θα αλλάξει επί τα βελτίω τους όρους του παιχνιδιού.
«Είμαστε σε κατάσταση συναγερμού»
■ Για πόσο καιρό ακόμα πιστεύετε ότι θα έχουμε τις ανά τρίμηνο αναθεωρήσεις του μνημονίου;
--Υπογράψαμε μια δανειακή σύμβαση και λάβαμε 110 δισ. για να σταθούμε στα πόδια μας, για να έχουμε να πληρώσουμε μισθούς και συντάξεις. Σήμερα η χώρα βιώνει μια πρωτοφανή κατάσταση, για την οποία δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες χρήσης. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, τα δεδομένα αλλάζουν και συμπαρασύρουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιρλανδία. Από κει και πέρα, το μνημόνιο δεν είναι ο αποκλειστικός οδικός χάρτης για τη χώρα. Η εθνική μας προοπτική περνάει μέσα από τις δικές μας αποφάσεις και τις πολιτικές μας, που πρέπει να είναι περισσότερο επεξεργασμένες και απαιτητικές από ποτέ άλλοτε. Είμαστε σε κατάσταση συναγερμού και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να σωθεί η χώρα.
Στον ΒΑΣΙΛΗ ΜΟΥΡΤΗ
Για πρώτη φορά στη χώρα, η αναπτυξιακή προσπάθεια «δεν χτίζεται σε πήλινα πόδια, αλλά σε πραγματικές συνθήκες», δηλώνει στην «Ι» ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και προαναγγέλλει ότι το 2011 θα λειτουργήσει ένας αναδιαρθρωμένος ελεγκτικός μηχανισμός.
Καθώς και η Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία, ενισχυόμενη, «αναλαμβάνει δράση». Ο κ. Χρυσοχοΐδης δεν θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι το μισθολογικό κόστος, αλλά «η αξιοπιστία του κράτους απέναντι στον επιχειρηματία».
■ Στην Ελλάδα με ύφεση 4% ο πληθωρισμός άγγιξε το 6%. Η κυβέρνηση είπε ότι φταίνε τα μονοπώλια και τα ολιγοπώλια! Γιατί δεν κάνατε κάτι, επί 14 μήνες, για να τα αντιμετωπίσετε;
--Καταρχάς ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2010 ανήλθε στο 4,5%. Στην αύξηση αυτή οι έμμεσοι φόροι συμμετείχαν μεσοσταθμικά κατά 79%. Αν κρατήσουμε τους φόρους σταθερούς, ο πληθωρισμός μειώνεται σταδιακά από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα που βρίσκεται πλέον στο μείον 0,18%. Εν πάση περιπτώσει, κι επειδή αναγνωρίζουμε όλοι ότι η ελληνική οικογένεια έχει θυσιάσει ένα σημαντικό μέρος του εισοδήματός της, ενώ για καιρό οι τιμές των προϊόντων δεν μειώθηκαν ανάλογα, προχωρήσαμε σ’ ένα κάλεσμα αλληλεγγύης και ευθύνης στο οποίο οι επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν. Έχουμε σημαντικές μειώσεις τιμών από 0,8% έως 38% σε τουλάχιστον 660 επώνυμα προϊόντα και απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ από 1 Γενάρη του νέου έτους σε επιπλέον 1.510 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
■ Εδώ και 14 μήνες έχουμε αύξηση των φόρων, άμεσων και έμμεσων και διαγραφή ληξιπρόθεσμων χρεών, ενώ η φοροδιαφυγή καλπάζει. Μήπως η ανικανότητα να εισπραχθούν οι φόροι οδήγησε στα πρόσφατα σκληρά μέτρα για ΔΕΚΟ και εργασιακά;
--Δεν συμφωνώ μαζί σας. Πετύχαμε μια άνευ προηγουμένου μείωση του ελλείμματος που εφάμιλλή της δεν υπάρχει σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, μπήκαν οι βάσεις για ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα που διευρύνει την φορολογική βάση, αρκετοί φοροφυγάδες λογοδοτούν στη Δικαιοσύνη και είμαστε έτοιμοι να αναδιαρθρώσουμε τον ελεγκτικό μηχανισμό αποφασιστικά μέσα στο 2011. Ας μην ξεχνάμε το σημείο εκκίνησης αυτής της κυβέρνησης, τη διάλυση του κρατικού μηχανισμού, τη δύσκολη συγκυρία που διαχειριζόμαστε σε κάθε κοινωνικό και οικονομικό πεδίο, αλλά και τις θυσίες που κάνει ο ελληνικός λαός μετά από κεκτημένα καλά και κακά- δεκαετιών. Απαιτείται αλληλεγγύη και δικαιοσύνη στον επιμερισμό των βαρών και όλοι καλούνται να συνεισφέρουν. Δε μπορεί ο φορολογούμενος ή ο εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα να φορτώνεται τους παχυλούς μισθούς και τα προκλητικά προνόμια κάποιων.
■ Φέρατε στη Βουλή έναν αναπτυξιακό νόμο με μεγάλες προσδοκίες. Τι τον διαφοροποιεί από τους προηγούμενους, οι οποίοι χορηγούσαν επιδοτήσεις για μία ανάπτυξη που ποτέ δεν ήρθε;
--Αυτός ο νόμος αντανακλά μια ευρύτερη αναπτυξιακή προσέγγιση που έχει τα εξής χαρακτηριστικά: πρώτον, δημιουργείται ένα πραγματικό και όχι υποθετικό υπόστρωμα ρευστότητας, με χρήματα δηλαδή που θα εισρεύσουν στην αγορά μέσα στο 2011, μέσω των 5 δισ. του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), των δανείων 2 δισ. της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, των πόρων του ΕΣΠΑ. Δεύτερον, σεβόμαστε τους δημόσιους πόρους. Ο νέος νόμος έχει προϋπολογισμό και ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα. Τρίτον, κατοχυρώνουμε τη διαφάνεια, γρήγορες διαδικασίες και αντικειμενικά κριτήρια. Κάθε επενδυτής γνωρίζει εξαρχής με σαφήνεια την ενίσχυση που θα λάβει και μπορεί να προγραμματίσει τις ενέργειές του. Τέταρτο, φέρνουμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που εκσυγχρονίζουν το τραπεζικό σύστημα, αναβαθμίζουν τη σχέση κράτους και αγοράς και δημιουργούν εχέγγυα στοχευμένων παρεμβάσεων στην αγορά, ουσιαστικής στήριξης των επιχειρήσεων και εξοικονόμησης πόρων. Το ΕΤΕΑΝ, για παράδειγμα, θα λειτουργεί συμπληρωματικά στο νέο νόμο, δίπλα στις φοροαπαλλαγές, τις επιδοτήσεις και το leasing. Πέμπτο και κυριότερο, όλα αυτά σχεδιάστηκαν και θα υλοποιηθούν με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης. Ενισχύουμε γενναία τους νέους επιχειρηματίες, στρέφουμε το ενδιαφέρον μας στη δικτύωση, στις συνεργασίες, στην εξωστρέφεια, στην περιφερειακή συνοχή. Όχι άλλες «φούσκες», υπερτιμολογήσεις και φωτογραφικές διατάξεις.
■ Είναι κοινά αποδεκτό ότι ο ανταγωνισμός στην Ελλάδα δεν λειτουργεί, παράδειγμα τα καύσιμα. Είναι πιο ισχυρά τα διάφορα συμφέροντα από τις κυβερνήσεις, εν προκειμένω από την παρούσα κυβέρνηση;
--Υπάρχουν στρεβλώσεις και κακές πρακτικές που κοστίζουν και στον πολίτη και στο κράτος. Αυτές προσπαθούμε να διορθώσουμε. Δεν τίθεται ζήτημα συγκρούσεων ή πολέμου μέσα στην κρίση, αλλά κοινών προσπαθειών. Δεν έχει νόημα η δαιμονοποίηση «συμφερόντων», αλλά η αποφασιστικότητά μας να θέσουμε σε υγιείς βάσεις τον ανταγωνισμό και να αφήσουμε την αγορά να αναπνεύσει, με σεβασμό στο μειωμένο εισόδημα του πολίτη. Με την αλλαγή της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού που εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού παύει να παρακολουθεί, ενισχύεται σε ανθρώπινους πόρους και εξουσίες, και αναλαμβάνει δράση.
■ Πιστεύετε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας είναι το μισθολογικό κόστος; Μέχρι πρόσφατα αποκαλούσατε αυτή τη θέση νεοφιλελεύθερη.
--Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αξιοπιστία του κράτους απέναντι στον επιχειρηματία. Είναι λάθος να βάζουμε στο απόσπασμα το μισθολογικό κόστος ή τα ποσοστά φορολόγησης. Ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον και ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης είναι αρκετές για να στείλουν μηνύματα αξιοπιστίας για το επιχειρείν στην Ελλάδα. Με το νέο επενδυτικό νόμο εισάγουμε γενναίες φοροαπαλλαγές, έξι χρόνια για τις υφιστάμενες και οχτώ χρόνια για τις νέες επιχειρήσεις, ενώ η απλοποίηση της ίδρυσης και αδειοδότησης της λειτουργίας των επιχειρήσεων μέσα στο 2011 θα αλλάξει επί τα βελτίω τους όρους του παιχνιδιού.
«Είμαστε σε κατάσταση συναγερμού»
■ Για πόσο καιρό ακόμα πιστεύετε ότι θα έχουμε τις ανά τρίμηνο αναθεωρήσεις του μνημονίου;
--Υπογράψαμε μια δανειακή σύμβαση και λάβαμε 110 δισ. για να σταθούμε στα πόδια μας, για να έχουμε να πληρώσουμε μισθούς και συντάξεις. Σήμερα η χώρα βιώνει μια πρωτοφανή κατάσταση, για την οποία δεν υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες χρήσης. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, τα δεδομένα αλλάζουν και συμπαρασύρουν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιρλανδία. Από κει και πέρα, το μνημόνιο δεν είναι ο αποκλειστικός οδικός χάρτης για τη χώρα. Η εθνική μας προοπτική περνάει μέσα από τις δικές μας αποφάσεις και τις πολιτικές μας, που πρέπει να είναι περισσότερο επεξεργασμένες και απαιτητικές από ποτέ άλλοτε. Είμαστε σε κατάσταση συναγερμού και θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να σωθεί η χώρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου