Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

Περιμένουν 10 δις από Ελληνικό και Αστακό


Η επένδυση στο Ελληνικό, όταν υλοποιηθεί, εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μέχρι και 40.000 νέων θέσεων εργασίας. - Μεθαύριο Δευτέρα ο υπουργός Επικρατείας μεταβαίνει στο Κατάρ, όπου θα έχει διεξοδικές συζητήσεις σχετικά με το Ελληνικό. Επίσης, θα γίνουν διερευνητικές επαφές για άλλα σχέδια αποκρατικοποιήσεων που ενδιαφέρουν τους Άραβες επενδυτές.


Έσοδα 10 δισ. ευρώ από τις επενδύσεις στο Ελληνικό και τον Αστακό αναμένει η κυβέρνηση. Το θέμα του Ελληνικού συζητήθηκε χτες σε Διυπουργική υπό τον Χάρη Παμπούκη, διαπιστώθηκε δε ότι το έργο είναι ώριμο και μπορεί να προχωρήσει. Πρόκειται για ένα «τολμηρό και οραματικό σχέδιο που μπαίνει σε στάδιο υλοποίησης», δήλωσε μετά το πέρας της συνεδρίασης ο υπουργός Επικρατείας, ο οποίος μεταβαίνει μεθαύριο στο Κατάρ. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης δεν πρόκειται πάντως να συζητηθούν μόνο οι δύο επενδύσεις, αλλά και το ενδεχόμενο συνεργασίας σε τομείς όπως οι τράπεζες και οι κατασκευές.

Του ΜΑΡΙΟΥ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Στη Διυπουργική αποφασίστηκε να ενταχθεί το σχέδιο αξιοποίησης του Ελληνικού στη διαδικασία του «fast track», ώστε να αντιμετωπιστούν προβλήματα που ίσως προκύψουν, όπως για παράδειγμα τα ειδικά χωροταξικά σχέδια.
Η ανάπλαση του Ελληνικού θα γίνει με βάση το σχέδιο που κατέθεσε ο Ισπανός αρχιτέκτονας Χοσέ Ασεμπίγιο, το οποίο προβλέπει διαχωρισμό της έκτασης σε τρεις ζώνες.
Γα την πρώτη ζώνη που θα είναι κοντά στα κέντρα των όμορων δήμων προβλέπεται ήπια οικιστική ανάπτυξη. Στη δεύτερη θα δημιουργηθούν χώροι πρασίνου και ένα μεγάλο πάρκο. Στην τρίτη ζώνη προβλέπεται να κατασκευαστούν δύο γήπεδα γκολφ, ερευνητικά κέντρα, πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις, εκθεσιακοί, τεχνολογικοί και συνεδριακοί χώροι, όπως και εμπορικά κέντρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες στη χτεσινή συνεδρίαση συζητήθηκαν ακόμη: l Ο προγραμματισμός δράσης για άλλες, δημόσιες ή ιδιωτικές, επενδύσεις που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο νόμο για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων.
● Τα αντισταθμιστικά οφέλη για τους όμορους δήμους, οι οποίοι, ενώ αρχικά έβλεπαν με καλό μάτι την αξιοποίηση, τώρα κάνουν λόγο για ξεπούλημα. Αναμένεται να υπάρξει συντονισμός των δράσεων μεταξύ των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Εργασίας για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου.
● Ο όροι που θα διέπουν τη μακροχρόνια παραχώρηση ακινήτων και τα χρηματοοικονομικά εργαλεία για τη μόχλευση των αρχικών επενδυτικών κεφαλαίων (Fast Track).
Μεθαύριο Δευτέρα ο υπουργός Επικρατείας μεταβαίνει στο Κατάρ, όπου θα έχει διεξοδικές συζητήσεις σχετικά με το Ελληνικό. Επίσης, θα γίνουν διερευνητικές επαφές για άλλα σχέδια αποκρατικοποιήσεων.
Ενδιαφέρον εκφράζεται για τον τραπεζικό τομέα, την ενέργεια, τις κατασκευές και τον τουρισμό. Στην ενέργεια, είναι γνωστή η υπόθεση του Αστακού και το σχέδιο για μεγάλο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής με LPG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο) από το Κατάρ το οποίο είχε ατυχή κατάληξη. Εσχάτως, στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως το Κατάρ εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τον Αστακό. Στις κατασκευές, οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες ενδιαφέρονται να πάρουν έργα στο εμιράτο ενόψει της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου το 2022. Στον τουρισμό, αρκετοί ξένοι επενδυτές (μεταξύ των οποίων και το Κατάρ) επιθυμούν να κατασκευάσουν ολοκληρωμένα συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών.
«Το Κατάρ είναι ένας πολύ σοβαρός επενδυτής», που σύμφωνα με τον κ. Παμπούκη, «διαθέτει συγκεκριμένη εμπειρία καθώς χειρίστηκε την ανάπλαση του Canary Wharf στο Λονδίνο, ένα έργο ανάλογης εμβέλειας με το Ελληνικό». Επίσης, έχει τη βούληση και τα χρήματα για να προχωρήσει σ’ ένα τέτοιο εγχείρημα.
Ο υπουργός Επικρατείας εξέφρασε την ελπίδα ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στις βασικές παραδοχές του σχεδίου της κυβέρνησης (τρόπος αξιοποίησης της έκτασης, χρήσεις γης, δράσεις που θα αναπτυχθούν κ.λπ.).
Τον Χάρη Παμπούκη θα συνοδεύσουν στο Κατάρ ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Σηφουνάκης και ο διοικητής της Αγροτικής Τράπεζας Θεόδωρος Πανταλάκης, ενώ σύντομα θα επιλεγούν οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι οι οποίοι θα κάνουν όλη τη διαπραγμάτευση με την Qatar Investment Authority. Το κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο της αραβικής χώρας έχει το «δικαίωμα πρώτης άρνησης» για τη συγκεκριμένη επένδυση μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας τον περασμένο Σεπτέμβριο για επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη χώρα μας.
Οι αποκρατικοποιήσεις απαιτούν σχεδιασμό
ΚΑΛΟ ΚΛΙΜΑ στο Χρηματιστήριο απαιτούν οι αποκρατικοποιήσεις των ΔΕΚΟ μέσω της κεφαλαιαγοράς. Από το 1998 μέχρι το 2009 οι ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα, είτε μέσω του Χρηματιστηρίου, είτε εμμέσως, απέφεραν στα κρατικά ταμεία συνολικά 16,4 δισ. ευρώ. Kύμα μετοχοποιήσεων σημειώθηκε την περίοδο 1998-1991, ενώ στη συνέχεια επιλέχθηκαν και άλλα χρηματοοικονομικά εργαλεία εξαιτίας της καθοδικής τροχιάς στην οποία εισήλθε η κεφαλαιαγορά.
Οι υπουργοί, παγιδευμένοι στις χαμηλές αποτιμήσεις του Χρηματιστηρίου, αλλά και στις έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις, προτιμούσαν να αναζητούν έσοδα μέσω σύνθετων χρηματοοικονομικών εργαλείων.
Για να πουληθούν σήμερα ΔΕΚΟ μέσω της κεφαλαιαγοράς, πρέπει να υπάρξει πλάνο και σχεδιασμός, υπογραμμίζουν στην «Ι» ο καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Δ. Χιόνης και ο σύμβουλος διοίκησης της Proton Bank Δ. Τζάνας. Αν το Δημόσιο αποφάσιζε σήμερα να πουλήσει τις συμμετοχές του στις δικές του εισηγμένες, θα έπιανε με τρέχουσες τιμές κάτι περισσότερο από 6,5 δισ. ευρώ.
Να σημειώσουμε ότι η αξία όλων των συμμετοχών που έχει στην κατοχή του το Δημόσιο (σε εισηγμένες και μη) υπολογίζεται περίπου στα 15 δισ. ευρώ.
Βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο
Του ΔΙΟΝΥΣΗ ΧΙΟΝΗ (Καθηγητή Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου)
«ΔΥΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ πρέπει να έχουμε υπόψη: Προωθούμε το πρόγραμμα -αποκρατικοποιήσεων- για την απόκτηση κάποιων εσόδων, εκποιούμε ακίνητα, τα αξιοποιούμε, κάνουμε οτιδήποτε, για να πάρει έσοδα ο προϋπολογισμός και κατά δεύτερον, για να δώσουμε μεγαλύτερο χώρο στον ιδιωτικό τομέα. Είμαστε στην πρώτη φάση. Το ελληνικό δημόσιο έχει μειώσει αισθητά τη συμμετοχή του σ’ όλες τις ΔΕΚΟ, τουλάχιστον στις κερδοφόρες. Τις άλλες, όπου το Δημόσιο παραμένει ο κύριος ή ο βασικός μέτοχος, και δεν είναι κερδοφόρες, δεν έχουν προσδοκώμενα έσοδα, δεν θα ενδιαφερθεί κανένας να τις αγοράσει. Παράδειγμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Γιατί να πάει κάποιος να εκφραστεί μετοχικά, ή αντίστοιχα στον ΟΑΣΑ; Επομένως μας απομένουν οι ΔΕΚΟ που έχουν κερδοφορία, που είναι εξαιρετικά λίγες και η αποτίμησή τους δεν ξεπερνά τα 6,5 δισ. ευρώ. Εκτιμώ ότι ούτε από τις ΔΕΚΟ, ούτε από τα ακίνητα θα μπορέσουμε να πιάσουμε κάποιον από τους στόχους των εσόδων άνω των 10 δισ. ευρώ στην πενταετία.
Όταν μιλάμε για ακίνητη περιουσία, το μυαλό μας πηγαίνει αμέσως στον τουρισμό. Σε μια χώρα, λοιπόν, που δεν έχει τελειώσει το ειδικό χωροταξικό τουριστικό σχέδιο, δεν μπορεί να αναπτυχθεί ο τουρισμός και οι σχετικές επενδύσεις. Βάζουμε το κάρο μπροστά από το άλογο, από την άποψη ότι: πρώτα κάνουμε ένα μητρώο ακινήτων, βλέπουμε ποια ακίνητα είναι προς αξιοποίηση και ανάπτυξη, πώληση ή οτιδήποτε άλλο, επιλύουμε τα χωροταξικά τους θέματα ώστε επί της ουσίας να δούμε τι έχουμε και πόσο αξίζουν και μετά μιλάμε για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Η οποία έτσι κι αλλιώς πρέπει να γίνει».


Απαραίτητη προϋπόθεση να αποτυπωθεί η κρατική περιουσία
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΖΑΝΑ (Σύμβουλος Διοίκησης της Proton Bank)
«ΟΙ ΤΙΜΕΣ που προσδοκά να πουλήσει τις συμμετοχές του σε εισηγμένες και μη εισηγμένες το ελληνικό δημόσιο, δεν έχουν σχέση με τις τρέχουσες τιμές της αγοράς.
Κάλλιστα μπορεί να ζητήσει όποια τιμή θέλει. Το ερώτημα είναι αν θα την επιτύχει. Δεν υπάρχει κάποιο πλάνο χειροπιαστό, για ποσοστά προς πώληση και από ποιες εταιρείες. Επιπλέον δεν έχει καμία σχέση η τιμή που θα πληρώσει το Δημόσιο με την τιμή της αγοράς.
Η ΚΕΔ για παράδειγμα έχει 72.000 ακίνητα, τα οποία δεν ξέρει ούτε ποια είναι, ούτε αν είναι καταπατημένα ή όχι. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αποτυπωθεί αυτή η περιουσία, έστω και ένα 10% ενδεικτικά, εκτός απογραφής, κάποια ακίνητα που είναι άξια προσοχής. Έστω 100 αξιόλογα ακίνητα, τα οποία με άμεσο και γρήγορο τρόπο να τα βάλεις σε διαδικασία αξιοποίησης: πώλησης, ενοικίασης κ.λπ.
Δεν έχουμε ενδείξεις, δεν βλέπουμε κινήσεις που να υπακούουν στην κοινή λογική.
Για το Ελληνικό για παράδειγμα πρέπει να βρεθεί ένα πρότζεκτ που να δείχνει ποιο θα είναι το ποσοστό πρασίνου, ποιο το ποσοστό ανάπτυξης κατοικιών, κ.λπ. και έτσι να δημιουργηθεί η βάση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Πέντε πρακτικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να γίνουν. Μιλάμε για ανάπτυξη.
Μα είναι δυνατόν οποιαδήποτε διαδικασία να μην περάσει από σχεδιασμό;» 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου